jeszczejedenblog.pl

biznes, finanse, marketing

jak napisać wypowiedzenie z pracy
Praca

Jak napisać wypowiedzenie z pracy?

Każda osoba, która chce zakończyć współpracę ze swoim pracodawcą, musi złożyć wypowiedzenie o pracę. Niezbędne jest złożenie odpowiedniego dokumentu, w którym zostaną zawarte określone elementy. Wypowiedzenie musi zostać złożone z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Jak napisać wypowiedzenie z pracy?

Wypowiedzenie umowy przez pracownika

Prawie każdy stosunek pracy wymaga złożenia formalnego wniosku przez pracownika, który chce zakończyć współpracę z daną firmą. Wypowiedzenie jest oficjalnym dokumentem, który niesie ze sobą skutki prawne. Dlatego istotne jest złożenie wypowiedzenia w odpowiedniej formie z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Ważne jest to, aby odejść z pracy z godnością i w zgodzie z pracodawcą. Oczywiście składając wypowiedzenie, warto mieć już na uwadze drugą pracę, która czeka. Najczęściej odchodząc z pracy, pracownik stara się uzyskać referencje, które mogą się przydać w przyszłości. Dlatego ważne jest zachowanie dobrych relacji z byłym pracodawcą.

Jak napisać wypowiedzenie z pracy – niezbędne elementy w piśmie

Wypowiedzenie ma charakter oficjalny, dlatego też musi zostać napisane poprawnie pod względem formalnym, gramatycznym i stylistycznym. Na pewno nie może zabraknąć miejscowości i daty oraz danych kontaktowych. Pismo jest skierowane do pracodawcy, którego dane także należy zawrzeć. W każdym piśmie niezbędny jest tytuł oraz informacja o tym, że zostaje wypowiedziana umowa o pracę. W tym wyjaśnieniu należy podać wszystkie dane, które związane są z umową o pracę. W niektórych przypadkach można dopisać powód odejścia, ale nie jest on wymagany. Na końcu oczywiście musi znaleźć się podpis.

O czym należy pamiętać, pisząc wypowiedzenie z pracy?

Wypowiedzenie jest formalnym pismem, które przede wszystkim musi mieć odpowiednią strukturę. Taka zresztą została przedstawiona powyżej. Oczywiście istotną kwestią jest to, aby czcionka była czytelna, ale niezbyt duża. Najlepiej używać standardowych czcionek o rozmiarze nie większym niż 12, ale nie mniejszym niż 10 punktów. Często wiele osób wyrównuje główny tekst do obu marginesów, co jest błędem. Formalne pisma powinny być wyrównane do lewej strony. Nie jest to list do ukochanego, dlatego wypowiedzenie nie powinno być za długie i najlepiej, jeśli zmieści się na kartce A4. Jeśli treść będzie krótka, to należy zrobić większe marginesy lub ustawić większą interlinię między wierszami. Chodzi o to, aby pismo wizualnie dobrze się prezentowało. Najczęściej wypowiedzenie składane jest podczas rozmowy z szefem. Wówczas warto włożyć je do koperty i wręczyć na spotkaniu. Są także inne możliwości. Jedną z nich jest przesłanie wypowiedzenia e-mailem. Oczywiście należy to zrobić jedynie wówczas, gdy pracodawca dowiedział się o tym fakcie na spotkaniu wcześniej. Warto także zapytać się szefa, czy trzeba poinformować inne działy o rezygnacji z pracy. Często jest tak, że pracownicy czy pracodawca pytają się, jaki jest powód odejścia. Należy pamiętać, że nie trzeba go przedstawiać. W oficjalnym piśmie nie ma takiego wymogu, a zaspokojenie ludzkiej ciekawości to zupełnie inna sprawa.