W jaki sposób wpłynąć na klienta, który poszukuje konkretnego produktu lub usługi, a nie potrafi wybrać spośród kilku firm oferujących ten sam asortyment? Cena i jakość? To istotne aspekty, ale to, co naprawdę sprzedaje, to wzbudzanie odpowiednich emocji. W tym pomoże nam storytelling w e-commerce.
Czym jest storytelling?
Co to dokładnie jest storytelling? To relatywnie świeży sposób na prowadzenie marketingu firmy, w którym dane i informacje schodzą na boczny tor, a główną bazą contentu jest historia. Opowieści o produkcie, wykorzystanie narracji do wykazania korzyści, przypadków użycia – wszystko to wzbogacone o emocje, próbę stworzenia więzi z klientem i wzbudzenie w nim uczuć, które zadecydują o podjęciu decyzji zakupowej.
Wydawać by się mogło, że storytelling stanowi złoty idealne lekarstwo na sprzedaż. Trochę tak jest, jednak największym wyzwaniem dla wielu firm jest wykorzystywanie tej formy w odpowiedni sposób. Klienci są wyczuleni na nachalną reklamę – każdy z nas męczy się wyskakującymi bannerami i agresywnymi ofertami. Żeby storytelling był skuteczny, musimy postawić na subtelność narracji i bardzo delikatne nawiązanie do produktu. Nie zawsze przekonamy klienta do kupna, jednak nie ma wątpliwości co do tego, że to model reklamy, który w dzisiejszych czasach sprawdza się najlepiej.
Jak wykorzystać storytelling w e-commerce?
To kolejne pytanie, na które istnieje wiele odpowiedzi. Zgodnie z artykułem https://pragmago.tech/pl/porada/storytelling-w-e-commerce-jak-skorzysta-na-nim-sklep-internetowy/, opowiadanie historii w marketingu można robić na wiele sposobów. Najłatwiej wdrożyć ten model za pomocą kanałów content marketingowych. Artykuły blogowe pokazujące prawdziwe historie klientów, wpisy sponsorowane, które dotykają istotnych tematów, a w których mimochodem pojawia się nasz produkt, a nawet opisy produktów inne niż wszystkie – nie sztampowe, nudne, pełne specyfikacji technicznej a pełne emocji, uczuć i lekkich nawiązań do sprzedaży.
To jednak tylko jeden sposób na storytelling. Taki sposób tworzenia ciekawych historii sprawdzi się także w innych kanałach komunikacji – werbalnych i wizualnych. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w taki sam sposób tworzyć podcasty lub vlogi na YouTube. To doskonały i innowacyjny sposób na to, by nie tylko wzbudzać emocje klientów, ale także zapewnić sobie ich zaufanie i zaangażowanie.
Dlaczego warto stawiać na storytelling w swoim biznesie?
Istnieje wiele powodów, dla których storytelling w biznesie naprawdę może pomóc w sprzedaży. Przede wszystkim to sposób na to, by zacząć sprzedawać lepiej – bardziej jakościowo, nienachalnie, wręcz elegancko. Coraz więcej klientów docenia sposób, w jaki firmy chcą nas przekonać do zakupu produktu i usługi, a nie zmusić do niej.
Storytelling w rękach wprawionego marketingowca to efektywny, niedrogi i relatywnie prosty do wdrożenia sposób na to, by zrobić coś innego niż konkurencja, by zaangażować klientów, by wzbudzić ich zaufanie a na końcu, by sprzedać produkt i zyskać grono wiernych klientów, którzy będą do nas wracać.
Artykuł sponsorowany